Wilt u beter gevonden worden door zoekmachines? Endless weet hoe het werkt!
home   /   marketing  /   zoekmachine_optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie (search engine optimization ofwel SEO) is een onderdeel van de marketing mix, naast content marketing, social media en e-mail marketing is SEO een manier om aandacht te generen voor (een deel van) uw website. waarbij een zoekactie die resulteert in een oplossing voor een probleem of behoefte zal tot een goede conversie kunnen leiden.

Het zoekmachine optimalisatie traject van uw website start altijd met een grondige analyse van de huidige situatie. Op basis van deze analyse zullen wij het maximale rendement en een zo hoogst mogelijke conversie proberen te bereiken. Zoekmachine optimalisatie is één van de kernactiviteiten van Endless webdesign, daarom zijn wij Google partner. Google is immers de grootste en meest gebruikte zoekmachine op het internet.

Zoekmachine optimalisatie tips

Om hoog in Google te komen moet uw website met het beste antwoordt komen op de ingegeven zoekactie. Dit klinkt eenvoudig maar is dat zeker niet. Eigenlijk moet je dus voor elke zoekterm een webpagina hebben die het antwoordt geeft op de zoekactie van de gebruiker.

Geef elke pagina een eigen titel maximaal 66 tekens. Een titel moet slaan op de inhoud van de pagina, zoekmachines kijken eerst naar de titel en vergelijken dit met de inhoud van de pagina. Zorg dus dat de titel relevante zoekwoorden bevat waarop u gevonden wilt worden.

Zorg voor een actuele website door het regelmatig plaatsen van nieuws en actuele content. Een goed CMS systeem draagt bij aan het eenvoudig actueel houden van een website.

Link building

Probeer zoveel mogelijk gelinkt te staan bij belangrijke externe websites, en zorg er voor dat er geen dode links op uw eigen website staan of naar een link verwijzen die niet meer bestaat.

De juiste zoekwoorden

Het begint bij het vinden van de juiste zoekwoorden die worden gebruikt om je product of dienst te vinden via een zoekmachine. Hiervoor heeft Google een zoekwoordplanner ontwikkeld. Met deze zoekwoordplanner kan u zien hoeveel op specifieke woorden of woord combinaties in een bepaalde tijdsbestek wordt gezocht.

Op basis van deze resultaten en zoekwoord ideeën kunt u een lijst maken van woorden die aansluiten bij de tekst van uw product of dienst. Ook kunt u deze tekst dan op de juist manier vertalen naar een zoekmachine vriendelijke pagina.

SEO is veel meer dan alleen de juiste teksten in de juiste volgorde zetten en zoekwoorden in de meta plaatsen.

Zoekmachine optimalisatie is het inzetten van de marketing mix om de vindbaarheid van een website te optimaliseren.

Belangrijke aandachtspunten:
  • De gebruiksvriendelijkheid van de website navigatie etc,
  • Is de website responsive;
  • Hoe vertrouwd (https) en professioneel komt de website over,
  • De laadtijd van de website,
  • Hoe leesbaar (en scanbaar) is de tekst,
  • Is de tekst goed en doelgericht geschreven;
  • Hoeveel backlinks heeft de website;

Om hoog in de zoekresultaten op een bepaald zoekwoord te komen moet je weten hoe Google werkt. Google is een zoekmachine gebaseerd op een crawler die de webpagina indexeert en maakt hiervoor gebruik van een algoritme.

De crawler

Een crawler scant uw website en volgt alle hyperlinks om zo een zo’n volledig mogelijk beeld te krijgen van de website. De HTML versie van de webpagina wordt hierbij opgeslagen in een database. Een crawler kan alleen de links volgen op webpagina’s die al in de index zijn opgenomen. Zonder een link naar een webpagina kan een webpagina dus nooit gevonden worden!

Index

De index van een zoekmachine is de database waar alle websites zijn opgeslagen die de crawler is tegengekomen.

Algoritme

Het algoritme van een zoekmachine is een complexe wiskundige formule met de belangrijke taak om te bepalen welke webpagina’s uit de index getoond worden bij een zoekopdracht.

Om hoger in google te komen moet de crawler de pagina's vanaf de homepage goed kunnen volgen (geen belemmeringen door javascripts etc.). Een goede sitemap zodat elke pagina en elke taal goed kan worden gevolgd is hier heel belangrijk. De crawler zet deze pagina's in de index. Google's algoritme bepaald de ranking van de geïndexeerde pagina's d.m.v. een veelvoud van factoren. Zoekmachine optimalisatie is gericht op het optimaliseren van een aantal van deze factoren.

  • Tekst: schrijf unieke en relevante teksten die het onderwerp goed beschrijven en gericht zijn op de bezoeker, kopieer geen teksten van andere websites of binnen uw eigen website, dubbele teksten moeten zoveel mogelijk worden vermeden. Het gebruiken van (gerelateerde) zoekwoorden, op de juiste plekken, bepaalt alleen in welke mate jouw tekst relevant is aan een zoekopdracht.
    • Zorg voor een beschrijvende titel (max 66 karakters)
    • Schrijf een relevante Meta-description (max 24 woorden)
    • Schrijf voor de bezoeker niet voor een zoekmachine
    • De kop in h1 de overige koppen in h2 h3 etc.
  • Indexeren: zorg ervoor dat de crawler elke pagina kan indexeren door een goede sitemap in xml aan te bieden (maak hiervoor een account aan bij Google webmaster hulpprogramma's). Geen belemmeringen opwerpen, elke pagina moet vanuit de homepage te benaderen zijn, geen flash en- of javascript menu’s gebruiken.
    • Geen flash gebruiken
    • Goede sitemap.xml
    • Maak gebruik van leesbare urls (www.mijndomein.nl/product) i.p.v. (www.mijndomein.nl/index.php&cat=5&productI=26)
  • Relevantie: Het gaat met name om relevante en kwalitatieve links naar de betreffende webpagina, omdat het algoritme van zoekmachines daar veel waarde aan hecht (linkbuilding). Zoekmachines zien graag dat onafhankelijke bronnen bevestigen, dat u een autoriteit bent in uw vakgebied. Een link naar uw site is zo'n bevestiging. De tekst bij een link is ook vaak een prima samenvatting van het onderwerp van uw pagina.
Download hier zoekmachine optimalisatie handleiding van Google 


Maak gebruik van onze ervaring en kennis voor de volgende diensten:

  • Site optimaliseren voor de zoekmachines;
  • Website aanmelden bij zoekmachines;
  • Aanmelden bij portalen en startpagina`s;
  • Web promotieplan opstellen;
  • Link building;
  • Google Ads campagne;
  • Google AdSense campagne.
Onze pakketten:



Offerte aanvragen